Karakter Pemimpin Zalim
Dalam Penjelasan Hadis Nabi
DOI:
https://doi.org/10.61595/edukais.2023.7.1.1-18Keywords:
Strategi, Guru PAI, SQ Peserta didik.Abstract
It is sunnatullah that in life there are those who lead and those who are led. Between the leader and the led have a symbiotic relationship-mutualism or need each other. Learning from past history is a shared obligation to choose the ideal character of a leader in accordance with the traditions of the Prophet. This paper uses a type of qualitative research (Library Research) with a hadith thematic approach, the hadiths are traced using the syamilah maktabah to obtain data related to a predetermined theme, then conduct content analysis to obtain overall results and conclusions. The results of the research show that the hadiths found lead to the conclusion that tyranny is a very big sin, the characteristics of a leader who is unjust to his people is a disgraceful act.
References
Wiji Suwarno, 2006. Dasar-Dasar
Ilmu Pendidikan. yogyakarta: Penerbit
Arruzz Media Cet Ke 1.hal 21
Hasan Basri, 2009. Filsafat
pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Cet. Ke-1. hal. 53
Peraturan Perundang-undangan RI
Nomor 20 Tahun 2003 Tentang, Sisdiknas &
Peraturan Pemerintah RI Tahun 2010
Tentang Penyelenggaraan Pendidikan serta
Wajib Belajar. Bandung: Citara Umbara. Cet.
Ke-4. hal. 2-3
Hasan Basri, Filsafat pendidikan
Islam. hal. 54
Baharuddin dan Esa Nur Wahyuni,
Teori Belajar dan Pembelajaran.
Yogyakarta: Ar-Ruzz Media Cet. Ke 2 .hal.
Peraturan Perundang-undangan RI
Nomor 20 Tahun 2003 Tentang, Sisdiknas &
Peraturan Pemerintah RI Tahun 2010
Tentang Penyelenggaraan Pendidikan serta
Wajib Belajar. Bandung: Citara Umbara. Cet.
Ke-4. hal. 271
Pupuh Fathurrohman dan M. Sobry
Sutikno, 2007. Strategi Belajar Mengajar
Melalui Penanaman Konsep Umum &
Konsep Islami. Bandung: PT Refika Aditama,
Cet. Ke- 1, hal 8
Hamdani, 2010. Srtategi Belajar
Mengajar. Bandung : Pustaka Setia, Cet. Ke -
, h.18
Le
xy J. Moleong, 2012. Metodologi penelitian
kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Cet. Ke 30. hal.4
Lexy J. Moleong, Metodologi
penelitian kualitatif. hal. 157-163
Moh. Nur Budi, Guru PAI SMA
Negeri 2 Situbondo, Wawancara Pribadi,
Situbondo, 26 April 2014
Syu’layya Farida, Guru
PAI/PBDKT SMA Negeri 2 Situbondo,
Wawancara Pribadi, Situbondo, 26 April
Amaliyah Rahmah, Siswa Kelas XI
IPA 1 SMA Negeri 2 Situbondo, Wawancara
Pribadi, Situbondo, 30 April 2014
Mudhaffar, Guru PAI SMA Negeri 2
Situbondo, Wawancara Pribadi, Situbondo,
Mei 2014
Syu’layya Farida, Guru PAI/PBDKT
SMA Negeri 2 Situbondo, Wawancara
Pribadi, Situbondo, 26 April 2014
Moh. Nur Budi, Guru PAI SMA
Negeri 2 Situbondo, Wawancara Pribadi,
Situbondo, 7 Mei 2014
Mudhaffar, Guru PAI SMA Negeri 2
Situbondo, Wawancara Pribadi, Situbondo,
Mei 2014
Syu’layya Farida, Guru PAI/PBDKT
SMA Negeri 2 Situbondo, Wawancara
Pribadi, Situbondo, 26 April 2014
Amaliyah Rahmah, Siswa Kelas XI
IPA 1 SMA Negeri 2 Situbondo, Wawancara
Pribadi, Situbondo, 30 April 2014
Moh. Nur Budi, Guru PAI SMA
Negeri 2 Situbondo, Wawancara Pribadi,
Situbondo, 7 Mei 2014
Mudhaffar, Guru PAI SMA Negeri 2
Situbondo, Wawancara Pribadi, Situbondo,
Mei 2014
Syu’layya Farida, Guru PAI/PBDKT
SMA Negeri 2 Situbondo, Wawancara
Pribadi, Situbondo, 26 April 2014
Moh. Nur Budi, Guru PAI SMA
Negeri 2 Situbondo, Wawancara Pribadi,
Situbondo, 7 Mei 2014
Mudhaffar, Guru PAI SMA Negeri 2
Situbondo, Wawancara Pribadi, Situbondo,
Mei 2014
Hamdani, 2010. Srtategi Belajar
Mengajar. Bandung : Pustaka Setia, Cet. Ke -
,. h.18
Hamdani, Srtategi Belajar
Mengajar. h.18
Rusman, 2012. Model-Model
Pembelajaran membangun profesionalisme
guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada. Cet.
Ke-5. hal.381
Al-ghazali, 2007.
Ringkasan Ihya’ulumuddin. Jakarta: Pustaka
Amini. Cet. Ke-2. hal. 437
Ngalimun, 2013. Strategi dan Model
Pembelajaran. Yokyakarta: Aswaja
Pressindo. Cet. Ke-2. hal. 15
Hasan Basri, 2009. Filsafat
pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Cet. Ke-1. 57