Peran Lingkungan Pesantren dalam Pembentukan Karakter Religius Santri: Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Hasani Pontianak
DOI:
https://doi.org/10.61595/edukais.2024.8.1.69-80Keywords:
religious character; pesantren environment; value internalization; santri; Islamic education.Abstract
This study aims to describe the role of the pesantren environment in shaping students' religious character, using a case study at Al-Hasani Islamic Boarding School in Pontianak. Employing a qualitative approach and case study method, data were collected through participatory observation, in-depth interviews with the caregiver, educators, and students, and documentation of daily pesantren activities. The findings reveal that the religious atmosphere of the pesantren, the exemplary conduct of the kyai and teachers, and the consistent implementation of religious routines significantly influence the development of students’ religious character, such as worship obedience, noble behavior, and social concern. Religious values are internalized through formal, non-formal, and informal approaches that are embedded in students’ daily lives. Supporting factors include students’ internal motivation, a strong pesantren culture, and parental support, while inhibiting factors involve fatigue, interpersonal conflicts, and lack of external environmental support. In conclusion, the pesantren environment plays a strategic role as an effective, comprehensive, and sustainable medium for fostering students’ religious character.
References
Afif, M. N., & Sariman, S. (2022). Implementasi Arbain pada praktik pengabdian masyarakat dalam pengembangan karakter santri Pondok Pesantren Al I’anah Cepu. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 1–19.
Ahmad, A. (2021). Peran Kepemimpinan Kiai: Karakter Kiai dan Pola Pembentukan Karakter Santri. E-Journal Studia Manajemen, 10(1).
Alifa, H. L., Zahara, A. W., & Makfi, M. M. (2020). Peran pondok pesantren dalam mencetak wirausaha industri modern (studi di pondok pesantren Aswaja Lintang Songo). At-Thullab: Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 2(2), 538–548.
Apiyah, A., & Suharsiwi, S. (2021). Pendidikan karakter santri di pondok pesantren studi kasus di Pesantren Al Ihrom Jakarta Barat. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 2021.
Asdlori, A. (2023). Pendidikan islam sebagai pilar pembangunan berkelanjutan: peran sistem pendidikan pesantren dalam implementasi SDGs. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(1), 124–130.
Asy’arie, B. F., Aziz, M. H., & Kurniawan, A. (2023). Strategi Pengembangan Karakter Mandiri Santri Pondok Pesantren Hidayatul Qur’an Batanghari, Lampung Timur. Jurnal Penelitian Agama, 24(2), 153–172.
Aziz, F. F. (2024). Peran Pendidikan di Pondok Pesantren Al Ikhlas Karang Sempu dalam Pembentukan Karakter Santri. Jurnal Inovasi Global, 2(11), 1715–1724.
Badriyan, M. K., Hidayat, N., & Daheri, M. (2024). Pembentukan Karakter Religius Santri Dalam Kegiatan Mujahadah. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 97–114.
Hadisi, L., Musthan, Z., Gazali, R., Herman, H., & Zur, S. (2022). Peran Pesantren Dalam Pembentukan Karakter Kedisiplinan Santri Di Pondok Pesantren Modern Gontor 7 Riyadhatul Mujahidin Kabupaten Konawe Selatan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(01).
Lesmana, F. R., Salsabilah, H., & Febrianti, B. A. (2021). Peran pondok pesantren dalam pembentukan karakter santri dalam manajemen pendidikan islam. Jurnal Syntax Transformation, 2(07), 962–970.
Mahfud, A., Prasetiya, B., & Santoso, S. A. (2022). Peran Pondok Pesantren Dalam Pembentukan Karakter Religius Anak Di Desa Mranggonlawang. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 19–28.
Maryono, M. (2022). Budaya pesantren dalam pembentukan karakter pada santri sekolah menengah pertama berbasis pesantren. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 6(2), 296–305.
Mubaror, N. K., & Astutik, A. P. (2024). Peran pengasuh pesantren dalam membentuk karakter profesional berlandaskan nilai-nilai religius. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 7(2), 314–333.
Syarifah, L., Latifah, N., & Puspitasari, D. (2021). Keteladanan Pengasuh dan Peran Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Santri Tarbiyatul Athfal Tegalrejo Magelang. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 97–107.
Zahira, T., Habibah, S., & Sun’iyah, S. L. (2024). Peran Guru TPQ Dalam Membentuk Karakter Disiplin Santri Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an (Studi Kasus di TPQ At-Taqwa Sungegeneng, Sekaran, Lamongan). Jurnal Murid, 1(3), 201–210.
Cahyono, C., Judijanto, L., Hutahaean, E. S. H., Nisa, U. W., Mulyadi, M., & Hosaini, H. (2024). Pesantren Education as Indonesia's Indigenous Heritage: Nurturing Moral Education in the Digital Era. At-Ta'dib, 19(1), 177-193.
Arifin, S., Chotib, M., Rahayu, N. W. I., Hosaini, H., & Samsudi, W. (2024). Kiai's Transformative Leadership in Developing an Organizational Culture of Islamic Boarding Schools: Multicase Study. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(2), 2608-2620.